MiMy Mindfulness och MediYoga

MiMy – Mindfulness & MediYoga för balans i vardagen!

Att vara närvarande. Tänk att någonting så enkelt kan vara så svårt. Antingen ältar vi det som redan varit eller oroar oss inför framtiden. MiMy bygger på två flertusenåriga tekniker som syftar till att öka din närvaro och i forskning visat dokumenterad effekt på minskad stress och ökad livskvalitet. Träningen består av enkla övningar och andningstekniker som stärker din förmåga att vara här och nu – det enda ögonblick du kan påverka.

 

”När tankar och känslor väller fram som vågor på ett stormigt hav – låt andningen vara ditt ankare”  Sara Emilionie

 

12 veckor för ökat välbefinnande

Kursen baseras på MiMy – ett 12 v program för en vardag i balans som består av enkla övningar och meditationer som i forskning visat sig ha god effekt även vid små doser daglig träning.

Vi avslutar varje kurstillfälle med att diskutera de viktiga attityderna som stödjer både din meditation och din vardag, bland annat; inte döma, tålamod, en nybörjares sinne, tillit och förmågan att släppa taget. Detta för att du ska märka en tydlig koppling mellan träningen och din vardag.

Forskning pekar på att mindfulness har stor effekt på sömnlöshet, nedstämdhet, oro, sömnbesvär, smärta och immunförsvar. Forskning på MediYoga pekar på minskad smärta, lägre blodtryck, bättre sömn och ingår idag i svensk sjukvård, bland annat på Danderyds sjukhus i Stockholm.

Vad krävs av dig som deltagare?

Det enda som krävs av dig är en intention med träningen och en smula nyfikenhet. 12 veckors programmet går ut på ca 15 minuters daglig träning men ger dig även möjlighet till längre yogapass. MiMy passar nybörjare såväl som erfarna yogautövare.

Kursinnehåll

  • MediYoga – mjuka men djupverkande övningar som kan utföras på stol eller matta
  • Guidade meditationer, liggande, sittande och gående
  • Vardagsövningar
  • Viktiga attityder i din yogapraktik såväl som i din vardag
  • Kursen omfattar 14 kurstillfällen och innebär hemuppgifter 20 min dagligen